31 mei 2012

Weblog 'Het belang van airco onderhoud'


 

Bijna alle nieuwe auto’s zijn uitgerust met airconditioning. Een goed werkende airco is aangenaam en zorgt er voor dat u fris achter het stuur zit. Elke airco heeft, ongeacht hoeveel hij gebruikt wordt, regelmatig onderhoud nodig. Wanneer een airco niet tijdig onderhouden wordt, brengt dit risico’s met zich mee. Een slecht onderhouden airco werkt minder goed en kan leiden tot een hoger brandstofverbruik. Ook kunnen er nare luchtjes ontstaan en kan de airco zelfs schadelijk voor de gezondheid zijn. Daarnaast kan het ook leiden tot extra hoge reparatiekosten.

Airco onderhoud: ook voor uw gezondheid
Een airco maakt de lucht koud. Op de koude delen van het aircosysteem slaat vocht (condens) neer. Wanneer veel vocht lang blijft zitten, vormen zich bacteriŽn en schimmels op de airco-onderdelen. Bij gebruik van de airco worden deze bacteriŽn en schimmels in de auto geblazen en gaan daar rondcirculeren, met nare stank als gevolg. Een slecht werkende/vervuilde airco kan leiden tot irritaties, niesen en hoesten.

Meest gestelde vragen over airconditioning
1. Vraag: “Ondanks de airco blijf ik last houden van condens op mijn ramen. Hoofdzakelijk als ik de auto start en ik de verwarming en airco aan heb staan. Tevens vind ik regelmatig water onder de auto. Hoe kan dit?”

 

Antwoord: “Het extra vocht dat op de ramen condenseert komt van de verdamper en de wateropvangbak die eronder zit. Als de airco werkt wordt er warmte aan de buitenlucht (die over de lamellen van de verdamper stroomt) onttrokken. Er treedt condensatie op zodat de lamellen nat worden. Het vocht druipt hiervan af en wordt in de wateropvangbak opgevangen en via een slang onder de auto afgevoerd. Het betreft schoon en helder water wat op deze wijze door het systeem wordt verwijderd. Als de airco blijft werken tot we de motor afzetten, is de verdamper nog nat van de condens. Als het vocht de tijd niet krijgt om weg te lopen of om te verdampen zal er bij opnieuw starten vochtige lucht in het interieur stromen. Daarom geven wij het advies om ongeveer 10 minuten voor het einde van de rit de airco uit te zetten of de ‘econ stand’ te gebruiken en de ramen van uw auto te openen. De rijwind zorgt er dan voor dat de lamellen en de wateropvangbak gedroogd worden”.


2. Vraag: “De auto stinkt regelmatig, er hangt een muffe lucht in de auto. Hoe kan dit?”

Antwoord: “Deze vraag is een gevolg van het eerder genoemde bij vraag 1. Als de verdamper vochtig is na de laatste rit en de auto vervolgens gedurende langere tijd stil staat kan er een bacterie- of schimmelgroei optreden in het verdamperhuis. Als gevolg daarvan ontstaat er na enige tijd een onaangename lucht die via het ventilatiesysteem in het interieur komt. Probeer dit te voorkomen, omdat ontsmetting hoge kosten met zich meebrengt. Bovendien zijn diverse ontsmettingsmiddelen onder de huidige regelgeving niet meer toegestaan”.


3. Vraag: “Is het noodzakelijk de airco in de winter te gebruiken?”

Antwoord: “Het is voor uw airco van groot belang deze ook tijdens de wintermaanden te gebruiken. Het grootste voordeel voor u als gebruiker is dat er in de wintermaanden nauwelijks tot geen condensvorming op de ramen mogelijk is. Het is geen probleem de airco in samenwerking met het verwarmingssysteem te gebruiken. Een andere belangrijke reden om de airco te blijven gebruiken is om het systeem draaiende te houden. Het smeermiddel van het systeem blijft dan in beweging waardoor de afdichtingen van het systeem in een goede conditie blijven. Het airco systeem zal zichzelf altijd uitschakelen als temperaturen tegen het vriespunt intern in het systeem bereikt worden om bevriezing te voorkomen”.

Mocht u ook nog vragen hebben over airconditioning, dan kunt u altijd bij ťťn van onze vestigingen terecht. 

 

Meer nieuws...