12 september 2012

Weblog: 'Social media: sociaal of asociaal?'

Wegwijs in de wereld van social media

 


Je ziet het steeds vaker gebeuren. Je zit gezellig met je vrienden bij elkaar en voor je het weet, grijpt iedereen weer naar zijn smartphone. Even checken of er nog meldingen op Facebook zijn of even twitteren dat ze gezellig met hun vrienden aan de borrel zitten. Wat is dat toch ‘social’ media? Worden we daar nu echt zo socialer van of gaan we ons juist asocialer gedragen en vervreemden we ons van de ‘echte’ wereld? Om dat te kunnen beantwoorden is een korte uitleg nodig over de virtuele wereld die ‘social media’ heet.


‘Big Brother is watching you!’
Toen ik anderhalf jaar geleden een workshop volgde over de mogelijkheden van social media voor Heron Auto, ging er een wereld voor me open. Zelf zat ik al een tijdje op Hyves, maar was meer de verhalen van anderen aan het lezen, dan dat ik zelf berichten aan het plaatsen was. Ik was erg sceptisch over het gebruik van social media. Het idee dat iedereen precies weet wat je aan het doen bent en hoe je tegen dingen aankijkt (het effect van ‘Big Brother is watching you’), maakte me huiverig. De mogelijkheden die weggelegd zijn voor bedrijven vond ik echter interessanter.


Meer dan driekwart van de Nederlandse bevolking kent Hyves, YouTube, Twitter, Facebook en LinkedIn. De helft gebruikt deze sociale netwerken ook actief, waardoor het een eenvoudige manier vormt om grote groepen potentiŽle klanten te bereiken. Door gebruik te maken van social media, kun je door middel van het plaatsen van linkjes in je berichten het bezoek naar je website verhogen en daardoor je vindbaarheid op Google optimaliseren. Daarnaast kun je een relatie opbouwen met (potentiele) klanten en je merk goed in de markt zetten.


We zijn nu ruim een jaar verder en de bezoekersaantallen blijven stijgen op onze corporate website www.heronauto.nl. Ook het aantal volgers op Twitter en fans op Facebook blijven omhoog gaan, waardoor we nog beter contact met onze (potentiŽle) klanten krijgen.


Persoonlijk gebruik social media kanalen
Het verschil tussen LinkedIn, Facebook (en Hyves) en Twitter is dat LinkedIn puur voor zakelijk gebruik is en Facebook (en Hyves) voor privťgebruik en het verbinden van vrienden en familie. Twitter is een mix tussen zakelijk en privť gebruik.


Let’s get social
Wat zijn social media? Social media zijn alle internettoepassingen die het mogelijk maken om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke, leuke manier. Op deze plekken ‘praten’ mensen met elkaar over onderwerpen die zij belangrijk vinden. De gesprekken worden aangekleed met filmpjes, afbeeldingen en muziek. Op dit moment maken ongeveer 6,3 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook, 9,3 miljoen gebruik van Hyves en zijn er meer dan 5,2 miljoen Nederlanders die Twitteren.


Heron Auto maakt gebruik van Facebook, Twitter, Hyves (in mindere mate), LinkedIn, YouTube, Flickr.com, Google+ en sinds kort ook Pinterest (voor een overzicht, zie: www.heronauto.nl/socialmedia).


Voor- en nadelen
Er zijn veel voordelen van social media te noemen: je kan gemakkelijk contact zoeken met mensen die dezelfde interesses hebben, je kan contacten onderhouden en gemakkelijk informatie delen. Er zit echter ook een keerzijde aan dit nieuwe medium. De nadelen zijn dat door het gebruik van social media veel (persoonlijke) informatie van je te vinden is op het internet. Zoals in het echte leven zijn er ook op internet mensen aanwezig die geen goede bedoelingen hebben. Het is voor oplichters maar een kleine moeite als ze je naam, adresgegevens (en geboortedatum) hebben om daar fraude mee te plegen. Het is dus van belang dat je van tevoren goed bedenkt welke informatie je over jezelf of je bedrijf prijsgeeft.


Een ander voordeel, maar ook nadeel is dat het gebruik van social media ‘real time’ gebeurt. Eťn druk op de knop en jouw bericht staat direct online. Het is niet altijd gemakkelijk om informatie naderhand te verwijderen. Je bericht zal dan altijd nog ergens op het internet te vinden zijn. Belangrijk is om goed te bedenken hoe je wil overkomen in tekst, beeld en geluid – en niet alleen voor dat ene moment.


Besef ook dat niet iedereen ‘online’ is. Er zijn altijd mensen die informatie alleen via de persoonlijke weg of via printmedia (zoals papieren nieuwsbrieven) verkrijgen. Kijk dus niet vreemd op als iemand niet op de hoogte is van jouw leven of belangrijke nieuwtjes van je bedrijf. Blijf mensen dus via verschillende kanalen ‘updaten’.

 

Social media: sociaal of asociaal?
Het is natuurlijk een schril contrast. De hele dag zijn we druk bezig om ons te verbinden met wie dan ook waar dan ook. We versturen een tweet, we veranderen onze status op Facebook, we posten een video op YouTube, we gebruiken LinkedIn om een zakelijke connectie te leggen, maar als we elkaar in levende lijve ontmoeten (en er even een stilte tijdens het gesprek valt) dan grijpen we al snel weer naar onze smartphone.


Het is een feit dat social media mensen bij elkaar brengt, maar drijft het aan de andere kant ook niet mensen uit elkaar? Waar is de tijd voor onszelf gebleven? Moeten we alles delen? Volgens mij moeten we als gebruikers van deze netwerken ons eens goed bedenken wat we wel of niet willen delen met het Wereld Wijde Web. Eenmaal op het web, is voor altijd op het web. Neem wat tijd voor jezelf, en voor je vrienden. Denk eens na voordat je weer in een gezelschap je telefoon pakt om je Timeline in Twitter te bekijken. Check een keertje niet in, maar geniet van je dagje weg. Ik ben van mening dat je alleen op deze manier eer houdt aan de term ‘social’ media.


Karin Deen-Wessels
MarketingcoŲrdinator Heron Auto

 

Interessante artikelen/sites:

 

Meer nieuws...