4 december 2012


De groenste in zijn klasse: de up! EcoFuel

 


Bij de Heron Auto is per direct de up! EcoFuel te bestellen. Deze up!-op-aardgas beschikt naast zijn hoogefficiŽnte motor standaard over extra energiebesparende techniek als start/stop en remenergie-regeneratie. Dat zorgt voor een CO2;-uitstoot van slechts 79 gr/km. De up! EcoFuel is er vanaf 11.310 euro, is motorrijtuigenbelastingvrij en kent een fiscale bijtelling van 14%.

 

De Volkswagen up! EcoFuel is leverbaar als take up!, move up! en high up!. De vanafprijzen van deze uitrustingsniveaus bedragen respectievelijk 11.310 euro, 12.010 euro en 12.950 euro inclusief BTW en BPM. De take up! is standaard uitgerust met zaken als stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, en airbags voor bestuurder en passagier. De move up! voegt daar onder meer aan toe: elektronisch stabiliteitsprogramma ESP, City Emergency Braking en elektrisch bedienbare ramen vůůr. De high up! beschikt daarbovenop over 15-inch lichtmetalen wielen, met leer bekleed stuur en pookknop, radio-/CD-systeem RCD215, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en een in kleur meegespoten dashboard.

Actieradius 520 km
De up! EcoFuel is technisch verregaand identiek aan de reguliere up!. De 1.0-benzinemotor is geschikt gemaakt voor de hoog efficiŽnte verbranding van aardgas-biogas. De benzinetank is verkleind tot een ‘reserve’-tank van 10 liter om plaats te maken voor twee aardgastanks. Deze gastanks hebben een gezamenlijke inhoud van 74 liter, wat neerkomt op 11 kilo aardgas. De theoretische actieradius van de up! EcoFuel bedraagt zoīn 520 kilometer: 320 kilometer op aardgas* en zo’n 200 kilometer op de reserve-benzinetank.

Aardgas: extreem schoon
Aardgas is in Nederland in ruime mate voorhanden als goedkope brandstof. Aardgas verbrandt zeer schoon, wat is terug te zien in de extreem lage NOx- en fijnstof-uitstoot. Daarnaast komt er bij verbranding van aardgas 20% minder CO2 vrij dan bij een vergelijkbare hoeveelheid benzine.

De laatste jaren hebben provinciale overheden in Nederland flink geÔnvesteerd in de productie van biogas. Dit is aardgas geproduceerd uit biologisch materiaal als mest of tuinafval. Hierdoor produceert een aardgasvoertuig minimaal 70% minder CO2. Rijden op biogas gebeurt door middel van certificaten; na aanschaf van zo’n certificaat bij de Volkswagen-dealer wordt de betaalde hoeveelheid biogas door een biogasproducent aan het aardgasnet toegevoegd. De kosten bedragen slechts 30 euro inclusief BTW per 10.000 kilometer voor de up! EcoFuel.

Tankstations, aanschafsubsidies, brandstofprijs
Wereldwijd rijden inmiddels zo’n 10 miljoen voertuigen op aardgas. In Nederland groeit dit aantal gestaag. In Nederland is inmiddels bij ruim 100 tankstations aardgas/groengas te tanken. Aardgas kost ‘aan de pomp’ rond de 1,00 euro per liter. In combinatie met de efficiŽnte aardgasmotor is het rijden op aardgas daarmee tot de helft goedkoper dan op benzine. De up! EcoFuel is door zijn zeer lage CO2-uitstoot van 79 gr/km nog tot 2014 motorrijtuigenbelastingvrij en wordt ingedeeld in de categorie van 14% bijtelling.
Volkswagen levert naast de up! ook een Caddy Combi, Touran, Passat (Variant) en Transporter EcoFuel. Voor een belangrijke kopersgroep voor deze autoīs – taxibedrijven - geldt sinds kort een aanschafsubsidie van 1.250 voor EcoFuel.

Coming up…
Na zijn succesvolle lancering eind 2011 blijft Volkswagen de up!-familie gestaag uitbreiden met nieuwe modelvarianten. Na een driedeurs koetswerk, een vijfdeurs en een versie met automatische transmissie is er nu de up! EcoFuel. De up! wordt in 2013 bovendien leverbaar als elektrische e-up! en stoere Cross-up!.

Download prijslijst.

* Actieradius gebaseerd op Nederlands aardgas. Dit heeft gemiddeld een 15% lagere energiedichtheid dan Duits aardgas. De verbruikswaarden in de aangehechte prijslijst zijn gebaseerd op hoog-calorisch Duits aardgas.

 

Meer nieuws...