29 augustus 2013

 

Emissievrij en praktisch: Volkswagen e-up! en e-Golf

 

Volkswagen presenteert op de autotentoonstelling van Frankfurt (10 - 22 september) de elektrisch aangedreven e-up! en e-Golf. De pittige e-up!, die nog dit jaar op de markt komt, kan met volledig geladen accu’s 160 kilometer afleggen zonder uitstoot van schadelijke gassen. De e-Golf (marktintroductie medio 2014) heeft een actieradius van 190 km. Voor beide modellen geldt dat de accu’s met een snellader in een half uur tot 80% worden opgeladen en dat de energiekosten per 100 km nog geen 3 euro bedragen.

 

De vijfdeurs Volkswagen e-up! is volledig in zijn element in een stadse omgeving, inclusief de snelweg. De 60 kW/82 pk sterke elektromotor zorgt voor pittige prestaties zoals een ‘0-100’ in 12,4 s. en een topsnelheid van 130 km/h. Met 100% geladen accu’s bedraagt de actieradius 160 km/h. De accu’s met een capaciteit van 18,7 kWh zijn via reguliere stopcontacten te laden. Met de speciale gelijkstroom-snellader zijn ze in een half uur tot maximaal 80% op te laden. Om het maximale uit de accucapaciteit te halen, heeft de e-up! rijmodi als ‘Eco’ en ‘Eco+’ en maakt hij gebruik van recuperatie: het omzetten van bewegingsenergie in elektriciteit. Het gemiddelde elektriciteitsverbruik komt uit op slechts 11,7 kWh/100 km. In de praktijk betekent dit dat de energiekosten per 100 km 2,57 euro bedragen (elektriciteitsprijs 0,22 euro/kWh).

 

Volkswagen e-Golf
Ook de e-Golf heeft standaard vijf deuren. Hij combineert alle goede eigenschappen van de ‘Auto van het Jaar 2013’ met een elektrische aandrijflijn. Deze bestaat uit een 85 kW/115 pk sterke elektromotor en een accupakket met een capaciteit van 24,2 kWh. De actieradius bedraagt 190 km. De sprint van 0-100 km/h duurt maar 10,4 s. en de topsnelheid bedraagt 140 km/h. Ook de e-Golf heeft energiebesparende rijmodi en recuperatie. De e-Golf heeft een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 12,7 kWh 100 km. Dat betekent dat de energiekosten per 100 km nog 3 euro bedragen (2,79 euro bij een elektriciteitsprijs van 0,22 euro/kWh). Ook voor de e-Golf geldt dat het laden van de accu’s mogelijk is via het stopcontact of de snellader (80% capaciteit in een half uur). De e-Golf komt nog voor de zomer van 2014 op de markt. Hij is dan de eerste Golf die standaard is uitgerust met (energiebesparende) LED-hoofdverlichting.

 

 

Meer nieuws...