28 april 2015

Koplamp van de nabije toekomst: hoge-resolutie Matrix Laserlicht 


• Altijd optimale verlichting van de weg
• Nieuwe lichtassistentie-functies mogelijk
• Samenwerking met partners in iLaS-project

In het kader van het iLaS-project (Intelligent Laser light for compact and high resolution adaptive headlights) werkt Audi samen met industriŽle en wetenschappelijke partners aan de koplamp van de toekomst. Matrix Laser technologie hťťft die toekomst. Dankzij de hoge resolutie wordt de verlichting van de weg nog flexibeler en veelzijdiger – onder alle omstandigheden. 

De nieuwe Matrix Laser-technologie is gebaseerd op de LaserSpot grootlichtvoorziening die debuteerde op de Audi R8 LMX. Hierbij werden sterke laserlampen voor het eerst gecombineerd met projectietechnologie voor compacte en krachtige verlichting.

Bewegende micro-spiegels
De technologie waar Audi nu aan werkt, functioneert met snel bewegende micro-spiegels die laserstralen herverdelen. Bij lage snelheden maakt dit het mogelijk om het licht over een ruime hoek te verdelen – de weg wordt vooral in de breedte verlicht. Bij hoge snelheden wordt de hoek verkleind terwijl de intensiteit ťn de reikwijdte van de lichtbundel aanzienlijk toenemen. Dit heeft vooral bij rijden op de snelweg grote voordelen. Bovendien kan het licht zeer precies worden verdeeld - de helderheid van het licht is per zone te variŽren.

Grootlicht zonder verblinden
Een ander nieuw element is de intelligente en razendsnelle (de)activatie van de laserdiodes. Dit maakt verbreden of versmallen van de lichtbundel dynamisch en zeer variabel. Evenals de huidige Matrix LED-verlichting van Audi maakt ook de nieuwe lichttechnologie het mogelijk om met grootlicht te rijden zonder tegenliggers te verblinden. Het grote verschil zit hem in de nog fijnere resolutie van het laserlicht. Het resultaat: een nog hoger veiligheidsniveau.

De werking in detail
Matrix Laser-technologie maakt gebruik van blauwe laserdiodes van OSRAM. Het licht met een golflengte van 450 nanometer schijnt op een snel bewegende microspiegel van 3 mm. De spiegel stuurt het blauwe laserlicht naar een convertor, die het omzet in wit licht. Dit witte licht wordt op de weg geprojecteerd. De microspiegels zijn afkomstig van Bosch. Het micro-optische systeem wordt elektromechanisch aangestuurd met siliciumtechnologie als basis. De uitvoering is robuust en de levensduur zeer lang. Vergelijkbare componenten worden ook gebruikt voor bijvoorbeeld acceleratiemeters en aansturingsunits voor ESC (Electronic Stability Control).

Audi loopt al jaren voorop in verlichtingstechnologie. Dit zijn de belangrijkste innovaties:

2003: Audi A8 met adaptieve verlichting
2004: Audi A8 W12 met LED-dagrijverlichting
2008: Audi R8 met volledige LED-verlichting
2010: Audi A8 waarbij verlichtingsfuncties ook worden aangestuurd door de navigatie
2012: Audi R8 met dynamische afslagverlichting
2013: Audi A8 met Matrix LED-hoofdverlichting
2014: Audi R8 LMX met LaserSpot voor grootlicht

 

Meer nieuws...