23 juni 2016

Dealerholdings domineren steeds meer de markt

De grootste Nederlandse dealerholdings domineren de automarkt. De vijftig grootste holdings namen vorig jaar bijna 55 procent van de totale autoverkoop voor hun rekening, de Top-100 klom daardoor naar een marktaandeel van bijna 68 procent. De winsten van de topholdings namen over 2015 ook flink toe. Dit concludeert Aumacon uit de jongste uitgave van het jaarlijks dealerholdingonderzoek. 

De Nederlandse dealerholdings versterken andermaal hun dominantie. Bij de start van deze onderzoekreeks in 2004 waren de 50 topholdings nog maar goed voor 33,5 procent van de totale autoverkoop in ons land. Vorig jaar kwam de Top-50 uit op een aandeel van liefst 54,6 procent van alle nieuw verkochte personen- en bestelauto's.

Stern vast op één

De soevereine nummer één van Nederland - de beursgenoteerde Stern Groep - verkocht vorig jaar 29.209 nieuwe (bestel)auto's; 25,2 procent meer dan in 2014. Op plek twee en drie respectievelijk PGA Nederland (+28,9%) en Van Mossel Groep (+19,4%). Van Mossel realiseert van de top drie wel het hoogste verkoopaantal per vestiging (635 stuks per vestiging). Stern Groep (384 stuks/vestiging) en PGA Nederland (490 stuks) noteren een geringere output per vestiging die gemiddeld voor de Top-50 holdings overigens op 456 stuks ligt.

 

 

(bron: automobielmanagement.nl)

Meer nieuws...