20 februari 2018

SEAT geeft vol gas op groen gas


  • Groen gas in CNG auto’s onmisbaar op weg naar realiseren milieudoelstellingen voor 2030
  • Groen gas als duurzaam onderdeel bij energietransitie naar een elektrische toekomst
  • SEAT biedt breedste aanbod in CNG-auto’s met Mii, Ibiza, Leon en eind dit jaar Arona
  • Duurzame en financiŽle voordelen voor automobilisten

SEAT geeft vol gas op groen gas. Met het grootste aanbod aan CNG (Compressed Natural Gas) voertuigen die op groengas kunnen rijden zet SEAT een belangrijke stap voorwaarts op weg naar een toekomst van 100 procent duurzame mobiliteit. Dankzij een volwaardig CNG-aanbod in de klasse van de kleine en compacte auto’s geeft SEAT de Nederlandse overheid tools om de zeer ambitieuze klimaat-en luchtkwaliteitsdoelen voor 2030 te kunnen realiseren.

In het Energieakkoord van de SER (Sociaal-Economische Raad) van september 2013 zijn voor de sector mobiliteit en transport afspraken gemaakt over een efficiŽnter verkeer en vervoer en een duurzame invulling van mobiliteit. De recente afspraken in het regeerakkoord om de Parijse klimaatdoelen te halen, dagen de mobiliteitssector nog eens extra uit. Een voorgenomen reductie van de CO2-uitstoot van het gehele Nederlandse wagenpark met 20 procent tussen 2016 en 2030 is een grote opgave. Zeker in een land waar de wagenpark-verjonging traag is met maar 5 procent nieuwe voertuigen per jaar. Er moet daarom zo snel mogelijk werk worden gemaakt van het verkopen van louter zeer CO2-arme nieuwe auto’s. De verkoop van zoveel mogelijk elektrische voertuigen staat daarbij buiten kijf, maar voor nog lang niet iedereen die nu een nieuwe auto wil kopen of leasen, is een EV een geschikt en betaalbaar alternatief. Om de benodigde snelheid te maken, worden alternatieven in de vorm van conventionele auto’s die rijden op duurzame brandstoffen, bijvoorbeeld groen gas, steeds belangrijker als aanvulling op de verkoop van elektrische auto’s.

De voordelen van rijden op groen gas
De CNG-modellen van SEAT rijden zowel op aardgas als groen gas. De CNG-motor in deze modellen is feitelijk een doorontwikkeling van de toch al zeer schone Euro 6 TSI turbo-benzinemotor van SEAT, waarbij naast het gebruik van benzine ook het gebruik van aard- en groen gas mogelijk wordt. Waar aardgas een fossiele brandstof is, wordt groen gas bijvoorbeeld hernieuwbaar gewonnen uit de vergisting van biomassa (onder andere slib en tuinafval). Maar groen gas kan ook worden gemaakt met behulp van zonne-en windenergie en CO2 uit de buitenlucht. Hiermee draagt deze zogenaamde Power2Gas-oplossing bij aan het bufferen van energie binnen het duurzame energiesysteem van de toekomst. Vergelijkbaar met batterijen van elektrische auto’s in een zogenaamd ‘smart grid’. In het geval van groen gasgebruik is de CO2-uitstoot minimaal 72 procent lager dan bij het rijden op benzine. Deze groene variant van CNG is in Nederland beschikbaar bij het merendeel van de 160 CNG tankstations. In Europa zijn er zo’n 3.000 CNG pompstations.

Rijden op groen gas en CNG brengt een aantal belangrijke voordelen met zich mee, zowel in duurzaam opzicht als voor consumenten praktisch en financieel:

  • De zeer efficiŽnte CNG-motor stoot op aardgas ongeveer 15 procent minder CO2 uit dan benzine (72 procent minder op groen gas), en zo’n 85 procent minder stikstofoxiden dan diesel;
  • Door de lage CO2-uitstoot betalen kopers minder BPM en is de aanschafprijs vergelijkbaar met een benzineauto (ondanks de geavanceerde technologie);
  • Daarbij is het brandstofverbruik (in kg) vergelijkbaar met dat van een zeer zuinige dieselmotor (in liter);
  • Aan de pomp ben je met CNG/groen gas een stuk goedkoper uit. Benzine is per liter ca. 50 procent duurder dan een kilo CNG; diesel is per liter ca. 30 procent duurder;
  • Bij de aanschaf van een CNG-auto komen zakelijke kopers vaak in aanmerking voor lokale subsidiemogelijkheden en een nationale Milieu Investerings Aftrek; waarmee de Total Cost of Ownership (TCO) zeer gunstig uitpakt;
  • CNG-auto’s beschikken over zowel een CNG- als een benzinetank. Rijden is daarmee extreem milieuvriendelijk, zonder enige beperking in dagelijkse bruikbaarheid vanwege de brandstofflexibiteit en grote actieradius;
  • SEAT CNG-auto’s vertrouwen op de bewezen ‘af fabriek’ CNG-technologie van het Volkswagen-concern en garanderen een zeer hoge betrouwbaarheid en stabiele restwaarde;
  • SEAT heeft met de Mii 1.0 MPI EcoFuel en Leon 1.4 TGI momenteel al twee duurzame CNG-modellen in het modelprogramma. Met de introductie van de Ibiza 1.0 TGI en eind dit jaar de Arona 1.0 TGI geeft het merk nu echt vol gas op CNG. Eind 2018 heeft SEAT daarmee het grootste programma CNG-modellen in Nederland en zet het merk een forse stap voorwaarts in duurzame mobiliteit.


Compleet programma CNG
De SEAT Ibiza 1.0 TGI is geheel nieuw binnen SEAT’s programma aan CNG-modellen. De pittige, 66 kW/90 pk en 160 Nm sterke 1.0-liter driecilindermotor is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Het gemiddelde NEDC-verbruik in CNG-modus is 3,9 kg/100 km (CO2: 88 g/km)**. Dit lage verbruik, gecombineerd met de lage CNG-prijs (momenteel ongeveer € 1,10 per kg), zorgt voor brandstofkosten die duidelijk lager zijn dan die van een vergelijkbare Ibiza met 1.6 TDI turbodiesel met 70 kW/95 pk. De gecombineerde actieradius van de Ibiza 1.0 TGI (op basis van 13 kg CNG en 40 liter benzine) bedraagt ongeveer 1.000 km.

Binnen de CNG-line-up van SEAT vergezelt de Ibiza 1.0 TGI de Leon en Mii. De Leon TGI beschikt over een 1.4-liter turbo-benzinemotor met 81 kW/110 pk. Op aardgas is de Leon er als vijfdeurs en ruime ST. Daarnaast is er de 50 kW/68 pk sterke Mii 1.0 MPI, SEAT’s handige stadsauto met vijf deuren. Eind dit jaar breidt SEAT de CNG-range nog verder uit met de Arona 1.0 TGI met 66 kW/90 pk. Met deze vier modellen beschikt het merk dan over het meest complete programma aan CNG-auto’s op de Nederlandse markt voor kleine en compact modellen.

SEAT CNG tabel range


Acht misverstanden over rijden op CNG en groen gas
CNG-auto’s zijn zuiniger, minder milieubelastend en qua prestaties gelijkwaardig aan benzine- en dieselauto’s. Desondanks bestaan er nog veel misverstanden over het rijden op CNG en groen gas. We zetten er acht op een rij:

1) Heb je achter het stuur wel hetzelfde gevoel?
Rijden in een CNG-auto is niet anders dan in conventionele auto’s. De prestaties van CNG-modellen zijn gelijk aan die van benzineauto’s met een vergelijkbaar vermogen.

2) Is een gastank net zo veilig?
Absoluut. Gastanks worden ontworpen, vervaardigd en gecertificeerd volgens de hoogste industriestandaarden. Ook worden ze elke vier jaar gecontroleerd in het kader van regulier onderhoud. Anders dan bij LPG-auto’s is er voor CNG-modellen geen restrictie op de toegang tot parkeergarages.

3) Mag je wel rijden bij smogalarm?
Natuurlijk. Dit type auto’s heeft een Euro 6 certificering, waardoor ze ook mogen rijden wanneer vervuilingsrestricties de toegang tot binnenstedelijke gebieden beperken.

4) Kun je wel blijven rijden als het gas op is?
Jazeker, wanneer het groen gas of CNG in de tanks op is, schakelt de auto automatisch en zonder te stoppen over op benzine. Het gevolg is een gecombineerde gas/benzine actieradius van ongeveer 1000 kilometer voor bijvoorbeeld de Ibiza TGI.

5) Kan ik ook uitsluitend op gas rijden?
Ja. CNG-auto’s rijden standaard op gas, dus zolang de tanks niet leeg raken, hoef je nooit over te schakelen. Enkel voor het starten van de motor bij zeer lage temperaturen of direct na het tanken van aardgas start de auto op benzine en is een kleine hoeveelheid daarvan in de tank vereist.

6) Kosten CNG-auto’s hetzelfde als conventionele auto’s?
Ja, de verkoopprijs van deze auto’s is vergelijkbaar met die van benzinemodellen en vaak goedkoper dan de dieselvariant. De Motorrijtuigenbelasting (MRB) is iets hoger dan benzine (maar weer goedkoper dan diesel). De lage gasprijs aan de pomp maakt echter dat het omslagpunt naar CNG duidelijk lager ligt dan 10.000 km/jaar.

7) Is het benodigde onderhoud vergelijkbaar?
Jazeker, de mechanische werking van auto’s op gas is vergelijkbaar met die van conventionele auto’s. Bougies of filters hoeven dus niet vaker vervangen te worden. Enkel dient een correcte werking van het gassysteem bij een APK gecontroleerd te worden en is iedere vier jaar een visuele inspecties van de gastanks door een monteur bij de dealer vereist.

8) Kan ik wel op voldoende plaatsen gas tanken?
De 160 CNG tankstations in Nederland zijn strategisch verspreid over Nederland en eenvoudig te vinden, doordat ze in het navigatiesysteem van een SEAT zijn opgenomen.



De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

*) Genoemde consumentenadviesprijzen zijn inclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en leges. Zie voor kosten en verkoopinformatie www.seat.nl.

**) De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.

Meer nieuws...