12 oktober 2018

Vloedgolf aan elektrische Volkswagens op komst


Importeur Pon schat dat al in 2020 er rond de tienduizend elektrische Volkswagens in Nederland worden verkocht. Dat meldde het concern tijdens een persevent. Thomas Ulbrich, lid van de raad van bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor e-mobility, gaf tekst en uitleg over de plannen van het concern. 

Ook voor de medewerkers van Pon Holding, importeur van Volkswagen in Nederland, was het even wennen: al over ruim een jaar zal 1 op de 5 in Nederland verkochte Volkswagens elektrisch zijn. Een aantal dat veel hoger ligt dan tot voor kort voor mogelijk werd gehouden. Dat kan, omdat Volkswagen eind volgend jaar start met de massaproductie van EV’s en dat gaat al direct – relatief – betaalbare modellen opleveren. Dat vertelde Thomas Ulbrich, lid van de raad van bestuur van het concern en verantwoordelijk voor e-mobility. “Elektrische mobiliteit wordt de ruggengraat van ons concern. In de komende drie jaar hebben we 27 modelintroducties gepland staan. In 2025 willen we een miljoen volledig elektrische auto’s verkopen en moet de helft van ons volume bestaan uit EV’s of plug-ins.”

 Thomas Ulbrich, lid raad van bestuur Volkswagen

Ulbrich was door Pon gevraagd om een groep Nederlandse journalisten bij te praten over de stand van zaken bij Volkswagen. En voor iedereen die denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen met de EV-volumes, volgens Ulbrich zakt de kostprijs snel. “Wij denken dat wij door onze schaal binnen afzienbare tijd de kostprijs van een elektrische auto op het niveau krijgen van een vergelijkbare diesel.”

Zorgen
Ulbrich vertelde dat zestien fabrieken klaar gemaakt worden voor de productie van EV’s. Ook heeft het concern het MEB-platform ontwikkeld waarop de auto’s gebouwd gaan worden. Het rijbereik ligt altijd boven de 330 kilometer (volgens WLTP) en het concern gaat laadsystemen leveren aan klanten. Maar vooral als het gaat om de laadinfrastructuur zijn er nog wel zorgen, bij VW. “In Nederland is de laadinfrastructuur top, maar in veel andere landen is dit een probleem. Overheden zullen hun verantwoordelijkheden moeten pakken.” Ook zullen stimuleringsmaatregelen nog nodig blijven zolang de prijs nog niet op het niveau van diesels is. Over de belasting van energienetwerken, zijn er geen zorgen bij Ulbrich: er wordt hard gewerkt aan slimme laadoplossingen waardoor het elektriciteitsnetwerk wordt ontlast.

Dat de komst van de elektrische auto’s enorme consequenties heeft voor zowel fabrikant als dealer is duidelijk. Een groot deel van de winst komt bij beide uit de aftermarket. Toch voorziet Ulbrich geen problemen. “We zullen – samen met onze netwerkpartners – nieuwe services en diensten ontwikkelen.” Concrete voorbeelden noemde Ulbirch nog niet, maar wijzend op zijn iPhone: “In die richting moet je denken als het gaat om nieuwe businessmodellen.” Het event vond plaats in Berlijn, ťťn dag na de rechterlijke uitspraak die de stad opdraagt om op meerdere plekken diesels (van voor 2015) te bannen. Ulbrich liet doorschemeren dat hij niet ongelukkig is met deze en andere dieselbans. “Laat duidelijk zijn dat dit voor ons als concern een uitdaging vormt, maar het is evident dat deze uitspraken de verkoop van EV’s een push gaan geven.”


Bron: Automotive Management 


Meer nieuws...